Warsztaty oparte są na wybranych wątkach z pracy nad spektaklem. Działania twórcze pozwalają zarówno na doświadczenie teatru: pracę z ciałem, głosem, ruchem oraz na poznanie mało znanej historii obozu internowania dla kobiet w Gołdapi.  Uczniowie mają kontakt z historią zazwyczaj jedynie na lekcjach lub ewentualnie poprzez literaturę naukową. Historia najnowsza jest na ogół w programie szkolnym pomijana, uczniowie nie mieli najprawdopodobniej szansy nawet zetknąć się z informacją o obozie w Gołdapi. Chcemy stworzyć dla nich okazję do żywego i osobistego kontaktu z historią, wejścia z nią w dialog, ujrzenia jej jako złożonej, wielowymiarowej opowieści, poznania mniej znanych postaci tworzących historię lokalną. 
Nauczycieli zapraszamy do udziału w warsztatach, w trakcie których podzielimy się metodami, które są doskonałym zestawem narzędzi do pracy z historią w szkole. Nasze doświadczenie pokazuje, ze nauczyciele potrzebują inspiracji i pomysłów oraz wsparcia w szukaniu nowych sposób pracy edukacyjnej i wychowawczej. 
Zainteresowanych prosimy o kontakt pod adresem: pedagodzyteatry@gmail.com 

Najbliższe warsztaty

Warsztaty „SUPERDZIEWCZYNA”

Kim są współczesne dziewczyny i jak mogą odkrywać swoją siłę? Proponujemy teatr jako narzędzie wydobywania supermocy oraz uzyskiwania wsparcia i inspiracji. Za pomocą zabaw i gier teatralnych, burzy mózgów, współpracy i umiejętności słuchania, zgłębimy temat „SuperDziewczyństwa”. Będziemy tworzyć sytuacje, bawić się słowem, ruchem i gestem. Potem zbudujemy maszynę do wytwarzania odwagi i spróbujemy ją uruchomić.


➤ prowadzenie: Grażyna Kopeć i Katarzyna Cygler
➤ dla kogo: dla dziewczyn w wieku 9–13 lat
➤ termin: 14 i 15 września, godz. 10.00 – 12.00
➤ miejsce: Centrum Lubelska 30/32
➤ zgłoszenia: pedagodzyteatru@gmail.com
➤ wstęp wolny

Warsztaty „SONGI REWOLUCYJNE”

Każda rewolucja ma swoje pieśni. Są one wyrazem tęsknot i postulatów, pozwalają wykrzyczeć pragnienia i wzbudzić wolę działania. Obecnie jesteśmy świadkami, a może i twórczyniami, swoistej rewolucji. Jako społeczeństwo czujemy, że trzeba brać w swoje ręce odpowiedzialność za miasta, kulturę, relacje sąsiedzkie, przyszłość naszego świata. Potrzebujemy pieśni, które poniosą naszą wyobraźnię i dodadzą werwy do walki z niesprawiedliwością, biernością i brakiem solidarności. W trakcie spotkania będziemy wspólnie tworzyć i wykonywać songi wyrażające najważniejsze dla uczestników i uczestniczek sprawy.

➤ prowadzenie: Alicja Brudło, Iwona Konecka, Magdalena Sowul (czyli frontmenki zespołów TARAPATY i UGLA)
➤ dla kogo: dla osób powyżej 16. roku życia
➤ termin: 21 września, godz. 11.00 – 14.00
➤ miejsce: Centrum Lubelska 30/32
➤ zgłoszenia: pedagodzyteatru@gmail.com
➤ wstęp wolny

Pełna oferta warsztatów

I. Warsztaty dla superdziewczyn – dla dziewczyn w wieku 6 – 10

Kim są współczesne dziewczyny i jak mogą odkrywać swoją siłę? Proponujemy teatr jako narzędzie odkrywania supermocy oraz uzyskiwania wsparcia i inspiracji. Za pomocą zabaw i gier teatralnych, burzy mózgów, współpracy i umiejętności słuchania zgłębimy temat „SuperDziewczyństwa“. Potem przygotujemy kilkuosobowe scenki, a na koniec zbudujemy maszynę do wytwarzania odwagi i spróbujemy ją uruchomić.

Dla kogo? Dla dziewczyn 6-10

Prowadzenie: Grażyna Kopeć

Czas: 3 godziny

II. Warsztaty aktorskie: postać opozycjonistki

Uczestniczki i uczestnicy w oparciu o zadania aktorskie, intelektualną analizę tekstu i ćwiczenia na wyobraźnię będą pracować wokół postaci konkretnych bohaterek i wydarzeń związanych z obozem internowania w Gołdapi w 1982 roku. W trakcie warsztatów rozbudują emocjonalną partyturę roli, rozwiną umiejętności konstruowania monologu wewnętrznego, „rozciągną mięśnie twórczej empatii“ potrzebne przy działaniach teatralnych i artystycznych. Do pracy uczestniczki i uczestnicy otrzymają materiały, tematy, postaci, zaczerpnięte z historii obozu w Gołdapi.

Dla kogo? Mlodzież licealna, studenci, dorośli

Prowadzenie: Katarzyna Cygler

Czas: 3 godziny

III. Korzenie historii

Warsztaty łączące pracę z historią mówioną z twórczą genaologią.W trakcie warsztatów przyjrzymy się własnym historiom osobistym, rodzinnym, pokoleniowym. Poszukamy w nich śladów tzw. dużej historii, będziemy zastanawiać się, jak losy kraju, świata, regionu

wpłynęły na nasze małe, codzienne wybory i życiowe zwroty akcji. Gdzie są korzenie naszych sytuacji i na ile łączą się one z wielkim drzewostanem historii świata? Będziemy szukać odpowiedzi!

Dla kogo? Młodzież i seniorzy

Prowadzenie: Hanka Nowicka

Czas: 2 x 3 godziny

 

IV. Facebookowa rewolucja. Bunt w mediach społecznościowych.

Analizując przypadki sławnych protestów i strajków takich jak głodówka kobiet w Wielkiej Brytanii w celu wywalczenia praw wyborczych, nieudana rewolucja w Egipcie, czy proces zmiany konstytucji w Chinach, będziemy zastanawiać się nad rolą mediów społecznościowych w organizowaniu się grup i środowisk oraz uzyskiwaniu przez nie zbiorowej sprawczości. Będziemy tworzyć angażujące treści, korzystając z różnych form (postów, memów, gifów i innych) Zastanowimy się, jak rozwój mediów i narzędzi wirtualnych wpływa na zmianę społeczną w zakresie stawiania oporu.

Podczas warsztatu będziemy korzystać z tabletów i smartfonów.

Dla kogo? Młodzież 13 – 24

Prowadzenie: Paulina Jędrzejewska

Czas: 4 godziny

V. Manifesty i protesty

W trakcie warsztatów podejmiemy kwestię manifestu jako formy, która łączy w sobie tekst-treść oraz działanie-akcje i ciało. Zastanowimy się nad dzisiejszym protestowaniem coraz bardziej obecnym w sferze publicznej w Polsce. Co manifestujemy? I jak to robimy? Jakich narzędzi do tego używamy? Głosu? Gestu? Tekstu? Wydobędziemy osobiste oraz grupowe strategie manifestowania, wyrażania swoich postulatów, sprzeciwów, potrzeb.

Dla kogo? Osoby od 16 roku życia

Prowadzenie: Iga Dzięgielewska oraz Katarzyna Gawkowska-Marciniak

Czas: 3 godziny

VI. Monologi aktywisty/tki

Martwisz się zmianą klimatu? Denerwuje cię dyskryminacja ze względu na płeć lub status ekonomiczny? Chciałł(a)byś zreformować polską edukację?A może masz duszę aktywisty, choć czasem brakuje Ci języka w gębie? Pozwól płynąć swojej myśli. Daj wybrzmieć słowom, które kłębią się w Twojej głowie. Wypowiedz swój wewnętrzny monolog, dając wyraz temu, co Cię złości, drażni, motywuje do działania. Warsztaty oparte o improwizację słowną skierowane do młodych ludzi, którym nie jest obojętny świat społeczny i szukają formy wyrazu dla swojego oburzenia lub swoich pomysłów na zmianę tego, co ich zdaniem trzeba zmienić.

Dla kogo? Dla młodzieży

Prowadzenie: Anna Sadowska, Iza Gawęcka

Czas: 3 godziny

VII. Nazywam się miliard – emancypująca siła tańca (warsztaty i akcja performatywna dla kobiet, w tym kobiet z niepełno sprawnościami). Taniec to wszechstronny język, który jednoczy. Taniec we wspólnej sprawie, takiej jak równe prawa, może zdziałać wiele. Pokażemy siłę Kobiet, siłę Polek, niezłomnych w dążeniu do przekraczania dyskryminacji. Zapraszamy do wspólnego tańca wszystkich, (także mężczyzn) którym bliska jest idea wspólnoty opartej na równości i szacunku. Układ choreograficzny będzie prosty, tak by mogły w ciągu godziny nauczyć się go wszystkie osoby, także te z niepełno sprawnościami.

Dla kogo? Dla wszystkich

Prowadzenie: Barbara Poniatowska

Warsztat: 2 godziny.

Akcja performatywna (taniec): pół godziny

VIII. Ciało-archiwum

Jaką pamięć nosi nasze ciało? Jaką opowieść w sobie zawiera? Co do nas mówi?

Będziemy pogłębiać świadomość ciała, traktując je jak archiwum opowieści osobistej. Warsztaty będą opierać się na prostych ćwiczeniach fizycznych pobudzających pamięć i wyobraźnię ciała.

Dla kogo? Dla kochających ruch

Prowadzenie: Justyna Wielgus

Czas: 2x 3 godziny

IX. Historia w ruchu – ciało improwizujące jako twórca opowieści historycznej

Historia wpuszczona w ruch przestaje być monolitem. Można ją czytać jak taniec: niejednoznacznie, intuicyjnie. Ciało, które improwizuje staje się narzędziem interpretacji śladów, które pozostają po każdym wydarzeniu historycznym. W trakcie warsztatów użyjemy intuicji i wyobraźni naszego ciała, by przyjrzeć się różnym momentom polskiej solidarności przez pryzmat wydobywanych z historii gestów, póz i płynących z nich emocji. Za pomocą ruchu stworzymy subiektywne opowieści – impresje historyczne inspirowane wydarzeniami lat osiemdziesiątych.

Dla kogo? Dla osób powyżej 16 roku życia

Prowadzenie: Dorota Ogrodzka

Czas: 2 x 3 godziny

X. Mural/ szablon/ stempel. Streetartowa rewolucja.

W trakcie warsztatów będziemy pracować nad sformułowaniem haseł i komunikatów, które uważamy za istotny przekaz dla otoczenia. Następnie będziemy projektować szablony, za pomocą których pomysły te zyskają formę wizualną. Porozmawiamy o tym, w jaki sposób street art może być narzędziem inspirowania pozytywnej zmiany. Zastanowimy się też, jak przeciwdziałać hejtowi i gdzie ustawiać granice wolności słowa. Inspiracją będzie twórczość streetartowa opozycjonistek i byłych internowanych z obozu w Gołdapi, a także dzieła współczesnych artystów i aktywistów miejskich.

Dla kogo? Rodziny z dziećmi, młodzież, dorośli, seniorzy.

Prowadząca: Barbara Poniatowska

Czas: 3 godziny

XI. Aktywistyczne Songi

Każda rewolucja ma swoje pieśni. Są one wyrazem tęsknot i postulatów, pozwalają wykrzyczeć pragnienia i wzbudzić wolę działania. Obecnie jesteśmy świadkami, a może i twórczyniami swoistej rewolucji. Jako społeczeństwo czujemy, że trzeba brać w swoje ręce odpowiedzialność za miasta, za kulturę, za relacje sąsiedzkie, za przyszłość naszego świata. Potrzebujemy pieśni, które poniosą naszą wyobraźnię i dodadzą werwy do walki z niesprawiedliwością, biernością, brakiem solidarności. W trakcie spotkania będziemy wspólnie tworzyć i wykonywać songi wyrażające najważniejsze dla uczestników i uczestniczek sprawy.

Dla kogo? Dla osób powyżej 12 roku życia

Prowadzenie: Alicja Brudło, Iwona Konecka, Magdalena Sowul (czyli frontmenki zespołów Tarapaty i Ugla)

Czas: 3 godziny

Close Menu