Najbliższe warsztaty

Gdańsk – warsztat dla uczniów

Zgłoś swoją klasę!

19 listopada / wtorek / godz. 9:00 – 11:30 (przyjedziemy do twojej szkoły!)

20 listopada / środa – 10:00 – 12:30 – w siedzibie Europejskiego Centrum Solidarności

Termin nadsyłania zgłoszeń: 12 listopada. Formularz zgłoszeniowy TUTAJ

Udział w warsztatach jest bezpłatny, ilość miejsc ograniczona (warsztaty zostaną przeprowadzone łącznie dla 5 klas. Decyduje kolejność zgłoszeń).

Gdańsk – warsztat dla nauczycieli 

18 listopada / poniedziałek / godz. 16:00 – 19:00 – Europejskie Centrum Solidarności

Formularz zgłoszeniowy TUTAJ

Udział w warsztatach jest bezpłatny. 

Idea

TEATR I HISTORIA: warsztaty teatralne, alternatywna lekcja historii dla klas ze szkół średnich i praktyczny warsztat dla osób pracujących z młodzieżą

Jak pracować twórczo z historią i historiami?

Jak zamiast pomników konstruować żywe opowieści, krytyczne myślenie i przestrzeń do zadawania pytań?

Jak zainteresować młodzież wielogłosem przeszłości?

Obóz internowania dla kobiet w Gołdapi stał się dla nas inspiracją do działań twórczych i edukacyjnych. Warsztaty oparte są na wybranych wątkach z pracy nad spektaklem. Działania twórcze pozwalają zarówno na doświadczenie teatru: pracę z ciałem, głosem, ruchem, jak i na poznanie mało znanej historii obozu internowania dla kobiet w Gołdapi.

UCZNIOWIE mają kontakt z historią zazwyczaj jedynie na lekcjach lub ewentualnie poprzez literaturę naukową. Historia najnowsza jest na ogół w programie szkolnym pomijana, uczniowie nie mieli najprawdopodobniej szansy nawet zetknąć się z informacją o obozie w Gołdapi. Chcemy stworzyć dla nich okazję do żywego i osobistego kontaktu z historią, wejścia z nią w dialog, ujrzenia jej jako złożonej, wielowymiarowej opowieści, poznania mniej znanych postaci tworzących historię lokalną.

NAUCZYCIELE poznają twórcze sposoby, narzędzia i inspiracje, które z powodzeniem mogą wykorzystać do nauki historii, dyskusji o postawach obywatelskich, oporze.

Zapraszamy nie tylko nauczycieli i nauczycielki, ale również  animatorów i animatorki kultury, pedagogów i pedagożki teatru, instruktorów i instruktorki i inne osoby, które w swoim działaniu edukacyjnym i twórczym obracają się wokół tematów historycznych. 

Jako pedagodzy i pedagożki teatru często w swojej pracy twórczej i edukacyjnej sięgamy do historii – tej znanej i monumentalnej oraz tej codziennej, mało obecnej. Lubimy słuchać opowieści lokalnych, odkrywać inne perspektywy patrzenia na dobrze znane wydarzenia. Zamiast historii pisać herstorię i dawać szansę na wybrzmienie nieoczywistych lub niesłyszalnych głosów.

W trakcie warsztatu pojawią się przykłady działań, inspirujące pomysły, będziemy też opowiadać o procesie pracy nad spektaklem KURACJUSZKI.

Zainteresowanych prosimy o kontakt pod adresem: pedagodzyteatru@gmail.com 

Pełna oferta warsztatów

I. Warsztaty dla superdziewczyn – dla dziewczyn w wieku 6 – 10

Kim są współczesne dziewczyny i jak mogą odkrywać swoją siłę? Proponujemy teatr jako narzędzie odkrywania supermocy oraz uzyskiwania wsparcia i inspiracji. Za pomocą zabaw i gier teatralnych, burzy mózgów, współpracy i umiejętności słuchania zgłębimy temat „SuperDziewczyństwa“. Potem przygotujemy kilkuosobowe scenki, a na koniec zbudujemy maszynę do wytwarzania odwagi i spróbujemy ją uruchomić.

Dla kogo? Dla dziewczyn 6-10

II. Warsztaty aktorskie: postać opozycjonistki

Uczestniczki i uczestnicy w oparciu o zadania aktorskie, intelektualną analizę tekstu i ćwiczenia na wyobraźnię będą pracować wokół postaci konkretnych bohaterek i wydarzeń związanych z obozem internowania w Gołdapi w 1982 roku. W trakcie warsztatów rozbudują emocjonalną partyturę roli, rozwiną umiejętności konstruowania monologu wewnętrznego, „rozciągną mięśnie twórczej empatii“ potrzebne przy działaniach teatralnych i artystycznych. Do pracy uczestniczki i uczestnicy otrzymają materiały, tematy, postaci, zaczerpnięte z historii obozu w Gołdapi.

Dla kogo? Mlodzież licealna, studenci, dorośli

 

III. Korzenie historii

Warsztaty łączące pracę z historią mówioną z twórczą genaologią.W trakcie warsztatów przyjrzymy się własnym historiom osobistym, rodzinnym, pokoleniowym. Poszukamy w nich śladów tzw. dużej historii, będziemy zastanawiać się, jak losy kraju, świata, regionu

wpłynęły na nasze małe, codzienne wybory i życiowe zwroty akcji. Gdzie są korzenie naszych sytuacji i na ile łączą się one z wielkim drzewostanem historii świata? Będziemy szukać odpowiedzi!

Dla kogo? Młodzież i seniorzy

 

 

IV. Facebookowa rewolucja. Bunt w mediach społecznościowych.

Analizując przypadki sławnych protestów i strajków takich jak głodówka kobiet w Wielkiej Brytanii w celu wywalczenia praw wyborczych, nieudana rewolucja w Egipcie, czy proces zmiany konstytucji w Chinach, będziemy zastanawiać się nad rolą mediów społecznościowych w organizowaniu się grup i środowisk oraz uzyskiwaniu przez nie zbiorowej sprawczości. Będziemy tworzyć angażujące treści, korzystając z różnych form (postów, memów, gifów i innych) Zastanowimy się, jak rozwój mediów i narzędzi wirtualnych wpływa na zmianę społeczną w zakresie stawiania oporu.

Podczas warsztatu będziemy korzystać z tabletów i smartfonów.

Dla kogo? Młodzież 13 – 24

 

V. Manifesty i protesty

W trakcie warsztatów podejmiemy kwestię manifestu jako formy, która łączy w sobie tekst-treść oraz działanie-akcje i ciało. Zastanowimy się nad dzisiejszym protestowaniem coraz bardziej obecnym w sferze publicznej w Polsce. Co manifestujemy? I jak to robimy? Jakich narzędzi do tego używamy? Głosu? Gestu? Tekstu? Wydobędziemy osobiste oraz grupowe strategie manifestowania, wyrażania swoich postulatów, sprzeciwów, potrzeb.

Dla kogo? Osoby od 16 roku życia

 

VI. Monologi aktywisty/tki

Martwisz się zmianą klimatu? Denerwuje cię dyskryminacja ze względu na płeć lub status ekonomiczny? Chciałł(a)byś zreformować polską edukację?A może masz duszę aktywisty, choć czasem brakuje Ci języka w gębie? Pozwól płynąć swojej myśli. Daj wybrzmieć słowom, które kłębią się w Twojej głowie. Wypowiedz swój wewnętrzny monolog, dając wyraz temu, co Cię złości, drażni, motywuje do działania. Warsztaty oparte o improwizację słowną skierowane do młodych ludzi, którym nie jest obojętny świat społeczny i szukają formy wyrazu dla swojego oburzenia lub swoich pomysłów na zmianę tego, co ich zdaniem trzeba zmienić.

Dla kogo? Dla młodzieży

 

VII. Nazywam się miliard – emancypująca siła tańca (warsztaty i akcja performatywna dla kobiet, w tym kobiet z niepełno sprawnościami). Taniec to wszechstronny język, który jednoczy. Taniec we wspólnej sprawie, takiej jak równe prawa, może zdziałać wiele. Pokażemy siłę Kobiet, siłę Polek, niezłomnych w dążeniu do przekraczania dyskryminacji. Zapraszamy do wspólnego tańca wszystkich, (także mężczyzn) którym bliska jest idea wspólnoty opartej na równości i szacunku. Układ choreograficzny będzie prosty, tak by mogły w ciągu godziny nauczyć się go wszystkie osoby, także te z niepełno sprawnościami.

Dla kogo? Dla wszystkich

Prowadzenie: Barbara Poniatowska

 

VIII. Ciało-archiwum

Jaką pamięć nosi nasze ciało? Jaką opowieść w sobie zawiera? Co do nas mówi?

Będziemy pogłębiać świadomość ciała, traktując je jak archiwum opowieści osobistej. Warsztaty będą opierać się na prostych ćwiczeniach fizycznych pobudzających pamięć i wyobraźnię ciała.

Dla kogo? Dla kochających ruch

 

IX. Historia w ruchu – ciało improwizujące jako twórca opowieści historycznej

Historia wpuszczona w ruch przestaje być monolitem. Można ją czytać jak taniec: niejednoznacznie, intuicyjnie. Ciało, które improwizuje staje się narzędziem interpretacji śladów, które pozostają po każdym wydarzeniu historycznym. W trakcie warsztatów użyjemy intuicji i wyobraźni naszego ciała, by przyjrzeć się różnym momentom polskiej solidarności przez pryzmat wydobywanych z historii gestów, póz i płynących z nich emocji. Za pomocą ruchu stworzymy subiektywne opowieści – impresje historyczne inspirowane wydarzeniami lat osiemdziesiątych.

Dla kogo? Dla osób powyżej 16 roku życia

 

X. Mural/ szablon/ stempel. Streetartowa rewolucja.

W trakcie warsztatów będziemy pracować nad sformułowaniem haseł i komunikatów, które uważamy za istotny przekaz dla otoczenia. Następnie będziemy projektować szablony, za pomocą których pomysły te zyskają formę wizualną. Porozmawiamy o tym, w jaki sposób street art może być narzędziem inspirowania pozytywnej zmiany. Zastanowimy się też, jak przeciwdziałać hejtowi i gdzie ustawiać granice wolności słowa. Inspiracją będzie twórczość streetartowa opozycjonistek i byłych internowanych z obozu w Gołdapi, a także dzieła współczesnych artystów i aktywistów miejskich.

Dla kogo? Rodziny z dziećmi, młodzież, dorośli, seniorzy.

 

XI. Aktywistyczne Songi

Każda rewolucja ma swoje pieśni. Są one wyrazem tęsknot i postulatów, pozwalają wykrzyczeć pragnienia i wzbudzić wolę działania. Obecnie jesteśmy świadkami, a może i twórczyniami swoistej rewolucji. Jako społeczeństwo czujemy, że trzeba brać w swoje ręce odpowiedzialność za miasta, za kulturę, za relacje sąsiedzkie, za przyszłość naszego świata. Potrzebujemy pieśni, które poniosą naszą wyobraźnię i dodadzą werwy do walki z niesprawiedliwością, biernością, brakiem solidarności. W trakcie spotkania będziemy wspólnie tworzyć i wykonywać songi wyrażające najważniejsze dla uczestników i uczestniczek sprawy.

Dla kogo? Dla osób powyżej 12 roku życia

 

Close Menu